تبلیغات
گرافیک کامپیوتری opengl - مطالب اردیبهشت 1390
 
گرافیک کامپیوتری opengl
درباره وبلاگ


با سلام خدمت همه علاقمندان گرافیک کامپیوتری و OPenGl ، این وبلاگ جهت آموزش و دریافت سفارش انجام پروژه ها و تمرینات گرافیک کامپیوتری opengl با قیمت کاملا دانشجویی و اطلاع رسانی آخرین اخبار روز دنیا در این زمینه طراحی شده است ، امید است گامی هر چند کوتاه در راستای ارتقاء سطح دانش کامپیوتری کشور برداریم ( البته با نظرات و انتقادات و پیشنهادات سازنده شما عزیزان و همراهان )
آدرس ایمیل
gharehdaghi.hamid@gmail.com
شماره تلفن : 09148484912

مدیر وبلاگ : ایرانی
نویسندگان
برچسبها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

پروژه بازی ساده دو بعدی با opengl

پروژه بازی با opengl

توضیح پروژه : این برنامه که با استفاده از کتابخانه های opengl و زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس و محیط  visual studio 2010 طراحی شده است ، به صورت دو بعدی و کاملا ساده نوشته شده است ، در این بازی یک توپ آبی رنگ به صورت مدوام در راستای محور x ها در حال رفت و آمد است و شما می توانید با استفاده از کلید های جهت راست و چب جهت رفت و برگشت آن را به صورت لحظه ای عوض کنید . با فشار کلید فاصله یا همان space جسم دایره رنگ اقدام به شلیک گلوله به سمت بالا خواهد کرد ، در قسمت بالایی صفحه هدف مستطیلی شکل وجود دارد که در صورتی که بازیکن بتواند در محل مناسب کلید space را فشار دهد این گلوله به هدف برخورد کرده و رنگ آن تغییر می کند ( قوانین بازی : شما نمی توانید همزمان چند گلوله شلیک کنید )

دانلود فایل اجرایی بازی

توجه : قبل از دانلود و اجرای برنامه آنتی ویروس سیستم خود را غیر فعال کنید ، فایل متنی readme  را که همراه فایل اجرایی است را مطالعه فرمایید که در اجرای برنامه مشکلی نداشته باشید ... فایل به صورت فشرده rar می باشد برای باز کردن آن از نرم افزار winrar می توانید استفاده کنید )

قیمت سورس و کد اصلی این بازی : 20 هزار تومان

نکته  : در صورتی که می خواهید این پروژه را خریداری کنید یا قصد سفارش برنامه و پروژه مشابه را دارید می توانید با شماره تلفن ( 09148484912 - قره داغی ) تماس حاصل فرمایید  .





نوع مطلب : پروژه های آماده تحویل opengl، پروژه های بازی opengl، پروژه های خیلی ساده opengl، 
برچسب ها : پروژه آماده بازی بار اپن جی ال، game code opengl، simple game with opengl programming، دانلود کد بازی با opengl، پروژه آماده بازی ساده با opengl، بازی دو بعدی با opengl،
لینک های مرتبط :

       نظرات
پنجشنبه 29 اردیبهشت 1390
ایرانی

پروژه استفاده و رسم مش و سطوح منحنی دار

گرافیک کامپیوتری - ریاضیات و مش رسم خطوط منحنی دار در اپن جی ال

رسم نقاط خطوط منحنی دار و مش سطحی استفاده از texture و پترن گذاری در opengl 

توضیح پروژه : این برنامه برای نشان دادن چگونگی استفاده از مش و سطوح منحنی دار طراحی شده است ، در پنجره برنامه با کلیک راست روی آن می توانید منوی را مشاهده کنید که با انتخاب گزینه های آن منو تغییرات مورد نظر را روی شکل اعمال کنید ، با کلید های جهت کی بورد هم می توانید شکل را در جهات مختلف به حرکت در آورید ، همچنین می توانید نوع سطح شکل را که صاف باشد یا نقطه ای و نوع نورپردازی بر روی سطح مورد نظر و رنگ شکل را عوض کرده و تغییرات را بلافاصله مشاهده نمایید .

امکانات این برنامه :

  • استفاده از 2 نوع الگو یا پترن گذاری روی شکل texture ( ساده - شطرنجی  )
  • استفاده از نور پردازی بر روی سطح مورد نظر
  • استفاده از رنگ بندی ساده و ترکیبی برای سطح
  • سطح نقطه ای - خطی و صاف
  • استفاده از کلیک راست موس برای ایجاد منو کاربری
  • استفاده از کلید های جهت کیبورد به منظور حرکت دورانی و چرخشی سطح

توابع مهم استفاده شده در این برنامه :   

glMapGrid2d  - GL_LIGHTING - glMap1d - glPolygonMode - glLightfv

دانلود فایل اجرایی این برنامه

توجه : قبل از دانلود و اجرای برنامه آنتی ویروس سیستم خود را غیر فعال کنید ، فایل متنی readme  را که همراه فایل اجرایی است را مطالعه فرمایید که در اجرای برنامه مشکلی نداشته باشید ... فایل به صورت فشرده rar می باشد برای باز کردن آن از نرم افزار winrar می توانید استفاده کنید  )

قیمت سورس و کد اصلی برنامه : 25 هزار تومان


نکته کنکوری : در صورتی که می خواهید این پروژه را خریداری کنید یا قصد سفارش برنامه و پروژه مشابه را دارید می توانید با شماره تلفن ( 09148484912 - قره داغی ) تماس حاصل فرمایید ، یا از طریق ایمیل و یا نظرات همین وبلاگ با اینجانب ارتباط برقرار کنید .





نوع مطلب : پروژه های آماده تحویل opengl، پروژه های نسبتا پیچیده opengl، 
برچسب ها : رسم سطح منحی دار در opengl، استفاده از مش و الگو گذاری در opengl، نور پردازی و پترن گذاری در اپن جی ال،
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 27 اردیبهشت 1390
ایرانی

نوشتن و استفاده از متن در اپن جی ال

opengl text bitmap

bitmap در اپن جی ال

توضیح پروژه » در این پروژه با استفاده از bitmap  اپن جی ال عبارتی در پنجره نمایش داده می شود ، متن به حالت تکراری از یک سمت صفحه نمایش به سمت دیگر آن در حال حرکت است و رنگ آن نیز در حالت پیش فرض به صورت متغییر در حال عوض شدن می باشد ، برنامه دارای منوی کلیک راست نیز می باشد که در منو کلیک راست شما می توانید رنگ متن را به صورت دلخواه عوض کند و همچنین متن های از پیش تعریف شده موجود در برنامه را به جای متن فعلی به نمایش در آورید ، در منوی ذکر شده امکان تغییر فونت متن نیز وجود دارد ، در حالت کلی این برنامه به نحوه استفاده از بیت مپ opengl  اختصاص دارد و می تواند تغییرات مورد نیاز را در آن داد و یا در برنامه های دیگر از این ویژگی و کد مخصوص ایجاد متن و نوشته در پنجره اصلی گرافیکی opengl استفاده کرد .

دانلود کد اجرایی این برنامه :

( حتما قبل از دانلود و اجرای برنامه آنتی ویروس خود را غیر فعال کنید و فایل متنی را نیز مطالعه بفرمایید تا در اجرای برنامه مشکلی نداشته باشید  )

قیمت کد و سورس اصلی این برنامه : 20 هزار تومان

نکته کنکوری : در صورتی که می خواهید این پروژه را خریداری کنید یا قصد سفارش برنامه و پروژه مشابه را دارید می توانید با شماره تلفن ( 09148484912 - قره داغی ) تماس حاصل فرمایید ، یا از طریق ایمیل و یا نظرات همین وبلاگ با اینجانب ارتباط برقرار کنید .





نوع مطلب : پروژه های آماده تحویل opengl، 
برچسب ها : نوشتن متن و عبارت در opengl، استفاده از بیت مپ در اپن جی ال، bitmap opengl، نمونه کد آماده opengl، استفاده از bitmap در opengl،
لینک های مرتبط :

       نظرات
پنجشنبه 15 اردیبهشت 1390
ایرانی

به نام تنها برنامه نویس هستی

OpenGL چیست ؟

اپن جی ال چیست ؟


در این مقاله می خواهم اطلاعات مختصر و مفیدی در باره چیستی OpenGL در اختیار علاقمندان و دانشجویان عزیز قرار دهم . البته اگه حوصله ندارید مطالعه این مقاله را بگذارید برای بعد چون آموزش های من احتیاج به یه خورده حوصله و یه سر سوزن علاقه دارد .

ابتدا از نام OpenGL شروع می کنیم که نشان دهنده مفهوم آن نیز می باشد  ، OpenGL یعنی Open source Graphic Library ، خوب ابتدا مختصری درباره نرم افزار های open source یا همان متن باز توضیح می دهم :

حتما با نرم افزار های متن باز یا به اصطلاح اصلی open source آشنایی دارید ( حداقل نام آن به گوشتان رسیده است ! ) و می دانید که این نرم افزار ها به صورت رایگان در اختیار عموم  قرار می گیرند و تهیه کننده گان آنها سورس اصلی برنامه را بیشتر به منظور عیب یابی و کاهش خطا ها و bug های احتمالی برنامه در اختیار برنامه نویسان قرار می دهند تا برنامه نویسان و علاقمندان بتوانند به راحتی کد آن برنامه را ویرایش کرده و تغییرات دلخواه را روی آن انجام دهند ( یکی از معروفترین برنامه های open surce سیستم عامل لینوکس است که حتما نام آن را شنیده اید و البته پیشرفت ها و موفقیت های جدید آن را ، که مهمترین عامل این پیشرفت ها همین متن باز بودن لینوکس بوده و است ) .

opengl هم همانطور که از نام آن مشخص است جزء نرم افزار متن باز به شمار  می رود که یک از مزیت ها و امتیازات آن نیز به شمار می رود ، حال نوبت به graphic library می رسد :

graphic library یا همان کتابخانه گرافیکی به مجموعه کتابخانه ها یا کامپوننت های گفته می شود که برای استفاده از دستورات مخصوص گرافیکی تهیه شده است و با الصاق ( include ) آن ها به برنامه اصلی ( هنگام برنامه نویسی ) می توانیم ، از دستورات گرافیکی مجاز برای ایجاد رابطه با بخش گرافیک سیستم استفاده نماییم ( از جمله کار هایی که با گرافیک سیستم سر و کار دارد نوشتن بازی ها و اشکال سه بعدی و دو بعدی و کلا برنامه هایی که با مانیتور در ارتباط باشند )

نکته آموزشی داخل پارانتز (( کتابخانه ها یا همان فایل های با پسوند lib که مخفف شده library می باشد ، به منظور آسان تر شدن کار برنامه نویسان در موقع برنامه نویسی ایجاد و تهیه می شوند ، به این صورت که مثلا برنامه نویسی داخل برنامه های خود از تابع خاصی چندین بار ( شاید هم صد ها و هزاران بار )  به صورت متوالی استفاده می کند ، خوب نوشتن این تابع خاص به این تعداد در کد اصلی برنامه حجم فایل نهایی را بالا برده و البته وقت برنامه نویس را هم خواهد گرفت ، اینجاست که کتابخانه ها یا lib ها وارد عمل می شوند و تابع خاص را داخل خود قرار می دهند تا موقع نیاز به تابع از آن استفاده شود ))

این هم از مفهوم graphic library ، حال شما با مفهوم اسم OpenGL یا همان Open source Graphic Library آشنایی کامل را دارید .

پس در اینجا نتیجه می گیریم که OpenGL یک زبان برنامه نویسی نیست ، یک سری کتابخانه از پیش تعریف شده می باشد  که  کار این کتابخانه ارتباط راحت تر با بخش سخت افزاری گرافیک سیستم می باشد ، برای درک بیشتر این مطلب باید توضیحی هم درباره رابط های نرم افزاری یا همان API ها بدهم :

برای اینکه بتوانیم با سخت افزار های موجود در سیستم خود مثل کارت شبکه ، کارت گرافیک ، ...  به صورت درست و صحیح ارتباط برقرار کنیم  ( به زبان خود ماشین ) احتیاج به رابط هایی داریم که بتوانند این کار را به درستی انجام دهند ، فرض کنید یک فارسی زبان ( که زبان دیگری هم نمی داند ) با یک انگلیسی زبان ( که او هم زبان فارسی را نمی داند ) برخورد می کنند و می خواهند با هم صحبت کنند  ، به نظر شما چاره کار چیست ؟ خوب اولین و تنها گزینه یک مترجم می باشد که هم زبان فارسی بداند و هم زبان انگلیسی ، حال آن دو به راحتی می توانند با هم مکاتبه داشته باشند . در مورد کامپیوتر هم دقیقا به همین صورت است ، نرم افزار و سخت افزار کامپیوتر زبان هم دیگر را نمی دانند و احتیاج به یک سری مترجم هایی به نام API دارند .

API ها رابط های نرم افزاری هستند که زبان سیستم ( زبان ماشین ) و چگونگی ارتباط با سخت افزار را می دانند . به عنوان مثال من برنامه نویس اگر بخواهم یک پیکسل از مانیتور را روشن کنم  به API مربوطه فرمان می دهم که این کار را ( با زبانی که بلد هستی ) برای من انجام بده و مستقیم با سخت افزار صحبت نخواهم کرد ، API مربوطه دستور را گرفته و  به سخت افزار می رساند ، به همین راحتی ...
API های مختلفی برای بخش های مختلف سخت افزار وجود دارد ، اما در اینجا و این مقاله API  های گرافیکی مد نظر ما می باشد ، که معروفترین آنها OpenGl و DirectX  می باشند  .
البته سخت افزار های موجود نیز باید از API  ها پشتیبانی کنند ، که بعضی شرکت هاس سازنده سخت افزار و کارت های گرافیکی از API های OpenGL پشتیبانی و همایت می کنند و بعضی هم از DirectX که محصول شرکت ماکروسافت است . هر یک از این واسط های نرم افزاری OpenGl و DirectX  معایب و مزایای خواص خود را دارند که در اینجا قصد مقایسه این دو را ندارم .


تاریخچه و نحوه تکامل OpenGl  :  
سازنده OpenGL یا بهتر بگوییم توسعه دهنده و بهینه کننده آن شرکت Silicon Graphics  می باشد  ( که به اختصار SGI  نیز نامیده می شود و یکی از بزرگان صنعت گرافیک کامپیوتری می باشد ) ، خود OpenGL  توسعه یافته کتابخانه دوبعدی IRIS GL که آن هم محصول شرکت SGL بود ، می باشد . شرکت های دیگری نیز به توسعه این محصول متن باز کمک کرده اند از جمله شرکت 3D Labs که تکنیک و قابلیت سایه زنی را به OpenGL اضافه نمود .  در سالهای اخیر  کتابخانه های OpenAL  و OpenIL نیز به موازات OpenGL در حال پیشروی و کسترش هستند که اولی برای کنترل و مدیریت سخت افزار های صوتی (Audio) و ایجاد صدا های سه بعدی و دومی برای مدیریت و کنترل دستگاه های ورودی ( Input ) ها ایجاد شده اند .

دایرکس ایکس

رقیب اصلی OpenGL  همان DirectX محصول شرکت Microsoft می باشد که در سال 1995 وارد عرصه رقابت API ها شد ، در اوایل رقابت بین این دو  اپن جی ال کاملا یک سر و گردن از حریف خود جلو بود ، اما کار به همین روال پیش نرفت و شرک ماکروسافت یا استفاده از قدرت تجاری خود توانست از رقیب خود جلو بزند ،  البته متن باز بودن OpenGL هم بی تقصیر نبود به گونه ای که ماکروسافت از این ویژگی استفاده می کرد و محصولات خود را تقریبا مشابه  با محصولات OpenGL ارائه می داد تا اینکه در تاریخ  2000 میلادی DirectX 8 منتشر شد که امکانات بیشتر و بهتری نسبت به OpenGL داشت ، در این برهه زمانی بود که OpenGL از رقیب خود عقب افتاد ولی همچنان رقابت بین این دو ادامه دارد .

در آخر هم نام دو کتاب درباره OpenGl  که توسط شرکت  SGI تهیه و منتشر شده است را ذکر می کنم ، اولی کتابی با عنوان  OpenGL Red Book  می باشد که به توضیح و تشریح اپن جی ال اختصاص داده شده است و کتاب دوم با عنوان OpenGL Blue Book که مرجع دستورات این کتابخانه می شود.

خوب این همه اون چیزهای بود که به نظرم ، دانستن آنها برای علاقه مندان گرافیک کامپیوتری خالی از لطف نباشد ، شاید خیلی چیزها دیگری هم باید به این مقاله اضافه می کردم ولی به هر تا این جا را داشته باشید ، شاید حوصله کردم باز هم درباره opengl مقاله آموزشی نوشتم . منتظر نظرات شما هم هستم .

تهیه و تنظیم : مهندس قره داغی 09148484912 
 





نوع مطلب : کتاب و مقاله و تحقیق درباه opengl، 
برچسب ها : opengl چیست ؟، مقاله درباره opengl، همه چیز درباه opengl، اپن جی ال چیست ؟، دایرکس ایکس رقیب اپن جی ال، مقاله تحقیقاتی درباره opengl، تاریخچه opengl و شرکت SGI، directx و شرکت ماکروسافت، API رابط نرم افزاری چیست ؟، رابط گرافیکی و کتابخانه گرافیکی OpenGl، فایل های کتابخانه ای یا LIB فایل، معرفی کتاب های مخصوص opengl،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 7 اردیبهشت 1390
ایرانی

 

کتاب کامل آموزشی OPENGL با استفاده از زبان دلفی

 

فهرست موضوعی کتاب آموزشی:

  •  فصل اول : مقدمه و معرفی کتاب 
  • مقایسه ای بین opengl  و  direct-x توسط سرپرست تیم برنامه نویسی بازی های doom و quake -  آخر و عاقبت برنامه نویسی opengl 
  •  فصل دوم : برپایی پنجره مخصوص opengl
  • مفاهیم اولیه برنامه نویسی opengl - آغاز به کار با opengl - آشنایی با دستور زبان opengl - توضیح در مورد نوع های عددی opengl  - برنامه مربوط به این فصل
  •  فصل سوم :  مرجع توابع مرتبط سازنده opengl و ویندوز
  • مرجع windows gl - wgl مرجع توابع فرمت نقطه ای و پلات ها - ایجاد واحد spf 
  •  فصل چهارم : ترسیم اشکال اولیه دو بعدی : نقاط ، خطوط و چند ضلعی ها
  •  مقدمه - سیستم مختصات در opengl - تبدیلات در opengl - توابع دیگر ترسیم اشکال  اولیه در opengl - اولین برنامه فصل - دومین برنامه فصل - نحوه بررسی خطاها در opengl
  •  فصل پنجم : اختلاط رنگ ها و دوران
  •  مقدمه - توابع مورد استفاده - برنامه فصل
  •  فصل ششم : اشیاء سه بعدی
  •  فصل هفتم : نور پردازی ، مواد و دوربین ها
  •  نور در opengl - مروری بر توابع بخش نور پردازی - دو برنامه برای بخش دوربین ها و نورپردازی
  •  فصل هشتم : نگاشت بافت ها - texture mapping
  •  فصل نهم : لیست های نمایشی ( ایجاد و اجرا و فلسفه لیست های نمایشی - توابع مورد استفاده - برنامه فصل  )
  •  فصل دهم : سطوح و اشکال درجه دوم ( Quadratics ) - اشیاء درجه دوم 
  •  فصل یازدهم : ایجاد کتابخانه اشیاء - ایجاد کتابخانه glo 
  •  فصل دوازدهم : منحنی ها و رویه های بزییر ( bezier ) 
  •  فصل سیزدم : بارگزاری چند قالب بندی سه بعدی - بررسی فرمت RAW - بررسی فرمت GEM
  •  فصل چهاردهم : بکارگیری قلم های بیت مپی
  •  محدودیت های نمایش متن در opengl -  الگوریتم نمایش متن 2 بعدی opengl 
  •  فصل پانزدهم : نمایش متن توسط قلم های سه بعدی 
  •  فصل شانزدهم : افزودن مه به صحنه - الگوریتم نمایش مه در opengl 
  •  فصل هفدهم : انتخاب اشیاء - الگوریتم انتخاب اشیاء 
  •  فصل هجدهم : فارسی سازی opengl
  •  بیت مپ ها و فونت ها رستر raster  - نمایش فونت ها توسط لیست های نمایشی ...
  •  فصل نوزدهم : نگاشت محیط  - واحد textures 
  •  فصل بیستم : Nurbs - امکانات نوربز
  •  فصل بیست و یکم : انعکاس و مفروش سازی
  •  الگوریتم شبیه سازی انعکاس - مفروش سازی tesselation چند ضلعی - الگوریتم استفاده از امکانات مفروش سازی چند ضلعی - چند مثال در زمینه کاربرد آزمون استنسیل 
  •  فصل بیست و دوم : ایجاد برنامه های افزودنی سه بعدی برای winamp
  •  فصل بیست و سوم : خلق سایه - طریقه ایجاد سایه 
  •  فصل بیست و چهارم : ذخیره کردن تصاویر در فایل و تبدیل آنها به AVI
  •  دو روش مطمئن برای ذخیره سازی تصاویر opengl - تبدیل تصاویر ذخیره شده به یک فایل ویدیویی استاندارد ویندوز avi - نحوه تبدیل فایل های bmp به avi - 
  •  فصل بیست و پنجم : تشخیص تصادم
  • تشخیص تصادم با یک صفحه - با یک کره - تشخیص تصادم با یک استوانه - تشخیص تصادم با یک مخروط - تسخیص تصادف با بیضی گون ... سهمی گون ... مثلث ... سطح دوار ... هلالی ...
  •  فصل بیست و ششم : موارد تکمیلی نگاشت بافت ها و شفافیت 
  •  فصل بیست و هفتم : استفاده از امکانات ویژه کارت های گرافیکی سه بعدی
  • طریقه نام گذاری extensions در opengl - توضیحات بعضی از extensions بکار گرفته  شده در opengl - مقایسه توانایی های چند کارت گرافیکی متداول در ایران - لیست کامل از انواع اکستنشنز ها 
  •  فصل بیست و هشتم : طرز استفاده از opengl در c++ builder و  vc ++ studio - اسمبلی
  • استفاده از opengl در زبان اسمبلی 32 بیتی 
  •  فصل بیست و نهم : بکارگیری opengl در ویژوال بیسیک 6


 

قیمت این کتاب : ۵۰۰۰ تومان ( دانلود فهرست این کتاب)

قیمت سورس های برنامه همین کتاب ( به زبان دلفی ) : ۳۰۰۰ تومان

سورس ها + کتاب = 8000 تومان

نکته کنکوری  :   برای سفارش کتاب یا سورس های همین کتاب ( یا هردو  ) با شماره

 ( ۰۹۱۴۸۴۸۴۹۱۲ -  قره داغی  )  تماس حاصل فرمایید


توابع ساخت اشیاء به زبان دلفی در opengl کتاب  آموزشی opengl با زبان دلفی

 برنامه نویسی opengl چرخش مکعب - گرافیک کامپیوتری





نوع مطلب : کتاب و مقاله و تحقیق درباه opengl، 
برچسب ها : کتاب آموزشی کامل opengl، اموزش اپن جی ال به زبان دلفی، دانلود کتاب آموزشی کامل opengl با زبان برنامه نویسی دلفی،
لینک های مرتبط :

       نظرات
پنجشنبه 1 اردیبهشت 1390
ایرانی